Rabu, 17 Julai 2013

HIDROGRAFI

PENGENALAN
Ukur Hidrografi merupakan sains dan teknologi pengukuran dan penggambaran parameter-parameter yang penting mengenai sifat-sifat dan rupa bentukdasar laut, jisim tanah dan ciri-ciri dinamik air laut.
Ia termasuklah batimetri, geologi, geofizik, pasang-surut, arus, ombak dan sifat-sifat fizikal air laut.
Pada asasnya, carta hidrografi mengandungi maklumat berikut :
Kkedalaman paramukadasar laut dengan menitikberatkan kepada keselamatan pelayaran
Sempadan pantai termasuk topografi pantai
Pelbagai bantuan pelayaran seperti boya, rumah apidsb
Gambaran topografi dasar laut dan maklumat lain yang dapat membantu pelayaran.
PENGENALAN…sambungan…
Secara amnya, Ukur hidrografi boleh dikategorikan kepada 3 bahagian iaitu a)Hidrografi pinggir pantai (coastral)Ia merupakan pengukuran hidro yang dilakukan di persisiran pantai seperti melakukan kerja-kerja pembinaan jeti, pelabuhan, kerja-kerja struktur kejuruteraan, masalah hakisan pinggir pantai,penambakanpantai dan perubahan pasang surut air laut.b)Hidrografi lepas pantai (off-shore)Pengukuran jenis ini merupakan pengukuran yang dilakukan bagi kerja-kerja pengutipan data bagi kerja-kerja seperti pengurusan alam sekitar, pengurusan perikanan, pengurusan kehidupan dasar laut dan juga kerja-kerja pengutipan data hidrografi bagi penentuan  kawasan pinggir pantai seperti “continental shelf”. Kerja-kerja ukur hidrografi lain yang terlibat adalah penjelajahan dan kerja cari gali galian dasar laut seperti minyak dan gas.c)Hidrografi laut jauh (oceanic)Pengukuran jenis ini adalah seperti kerja-kerja pengumpulan data hidrografi bagi pemetaan dasar laut, kandungan dasar laut dan perubahan dasar laut semasa.

SPESIFIKASI IHO UNTUK PENGUKURAN HIDROGRAFI
Standard IHO untuk pengukuran hidrografi disediakan bertujuan untuk menyediakan panduan minimum yang boleh diterima dalam menjalankan ukur hidgrografi
Panduan ini diwujudkan bagi memastikan kepadatan data dan kejituan pengukuran mencukupi bagi menjamin keselamatan pelayaran

higrography Instrument,alat ukur Hidrigrafi
Hidrography Instrument.
MAKLUMAT YANG ADA PADA CARTA
Garisan pantai (shoreline) -sempadan daratan dan air.Paras Air Tertinggi (High Water Line) biasanya digunakan.
Depan pantai dan kawasan kering (foreshore and drying area) -sempadan garis pantai dengan ketinggian datum carta.Ia bergantung kepada pasang-surut, kelihatan semasa surut dan tenggelam semasa pasang.
Kedalaman dan ketinggian kering -ketinggianparamukakawasan pantai dan kawasan kering berasaskan datum carta.
Kontor kedalaman -garisan yang mempunyai kedalaman yang sama.
Kualiti dasar laut -tanda nama yang menggambarkan jenis dasar laut,misalnyaL-lumpur, B -batu,dsb.
Bantuan pelayaran -menunjukkan kawasan bahaya (batu karang, kapal karam,dsb), rumah api, boya keselamatan,lalauanselamatdsb
MAKLUMAT YANG ADA PADA CARTA
Mercutanda(landmarks) -tandasemulajadiatau buatan yang boleh kelihatan dari pantai dan boleh digunakan untuk mendapat jarak dan bearing seperti bangunan, bukit,dsb.
Butiran maritim -butiranbuatan manusia yang penting atau berguna unt pelayaran seperti jeti, pelabuhan,breakwaters, jambatan, kabel dasar laut,dsb.
Topografi pantai dan daratan -butir-butiran semulajadiatau buatan manusia, gariskontor, ketinggiandsb.Maklumattidaklahsebanyak maklumat hidrografi.
PERALATAN KERJA HIDROGRAFI
alat hidrografi di INSTUNBuatHidrografi
hazaldin  twbkl
8888888888888888888888888888888888888888888888888888
04-topography_ hidrography
Keterangan photo di atas
Asia yang pusat merangkumi Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan dan Uzbekistan, lima negara menempatkan separuh jalan antara Atlantik dan Pasifik, gunung-ganang Tien-Shan dan laut kaspian.Rantau ini kaya dengan sumber asli,  dari segi industri dieksploitasikan dan diproses untuk berdekad lamanya, sering membawa kepada pencemaran alam sekitar yang banyak . Dekad bagi perlombongan Uranium telah memusnahkan  rantau ini dengan dengan teruk  sekali.mempertahankan simpanan buangan radioaktif tempat-tempat. Kazakhstan telah peringkat tinggi sinaran asli adalah bertambah oleh sisa-sisa bagi tapak ujian nuklear termasuk nuklear Semi palatinsk berdasarkan  ujian ke atas beberapa mayat bagi mengetahui had  pencemaran industridan alam sekitar.
ISDC-meeting-in-Bishkek
link artikal
hazaldin  tbkl
8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888
mercuryoceansampling_l
Keterangan gambar di atas
Di seluruh dunia, 75 peratus pendedahan manusia untuk raksa adalah daripada penggunaan ikan laut itu dan kerang. Di Amerika Syarikat, kira-kira 40 peratus semua pendedahan manusia untuk raksa adalah daripada tuna dituai dalam Lautan Pasifik, menurut Elsie Sunderland, satu pengarang bersama AS kebelakangan ini kajian Geologic Survey.
hazaldin  twbkl.
88888888888888888888888888888888888888888888888888888888888
LHST Spencer dan Lt Brown
Di Atas imej kiri: LHST Spencer dan Lt Brown menjalankan menempatkan pemprosesan data tinjauan (NIS-08-199).
nis08199_ed
Di Atas Imej Yang Sesuai: Bekalan Officer Lt Kim Hamilton menyediakan Navigator Lt David Berrydengan beberapa pengertian! (NIS-08-198).
Kami adalah juga bermain menganjurkan orang Tonga Navy pakar dalam hidrografi untuk jangka masa tinjauan ini. Ini merupakan satu peluang besar bagi kita untuk berkongsi bagaimana kami beroperasi dengan satu lagi tentera laut. Ketika dia adalah seorang tempatan untuk Vava’u kumpulan Island, kami juga bertambah banyak pengetahuan tempatan daripada dia menjadi menaiki!
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
pautan yang di buat olih hazaldin  twbkl.
untuk lebihdetail sila klik
pautan tajuk berkaitan hidrografi   sila klik   hidrografi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan