Sabtu, 11 Julai 2009

Promosi kerja kahwin di Kraftangan Jln Conly...

Hari ini saya berkesempatan untuk pergi melihat promosi kerja kahwin yang di adakan di Kraftangan Jalan Conley KL.Pameran ini anjuran Kraftangan Malaysia.Kraftangan Malaysia adalah agensi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan yang mempunyai visi untuk menjadi pemimpin dalam pertumbuhan pembangunan dan promosi industri kraf yang kukuh dan berdaya saing. Misi Kraftangan Malaysia pula adalah untuk membangun dan mempromosikan pengusaha dan industri kraf negara.
Pameran ini bertujuan untuk mengetengah kan prodak kraf dan perkhidmatan perkahwinan,ini merangkumi pakaian dari tekstil Malaysia, hiasan dalaman, aksesori dan perhiasan diri, hadiah dan cenderamata serta kelengkapan rumah.
Manakala perkhidmatan perkahwinan melibatkan aspek pakej andaman, pakaian pengantin, gubahan hantaran, tempahan makanan dan khemah, kek dan manisan, kad jemputan, butik kecantikan dan spa, bunga hiasan serta video dan fotografi.
Sambil di hiburkan dengan lagu lagu instrumental melayu asli saya meninjau sekitar but yang terdapat di sekitar pameran,saya lihat sambutan mengalakkan dimana terdapat gulongan muda khasnya yang belum berkahwinan meninjau ninjau sekitar but yang menyediakan perkhidmatan perkahwinan.Di samping prodak dan kraf perkahwinan terdapat juga barangan textail yang lain saperti baju batik,songket dan lain lain yang bermotifkan perkahwinan.
Banyak pameran sebegini yang di adakan dan pernah saya hadiri,umpama di kompleks beli belah dan yang baru baru ini di PICC Putrajaya.
Disamping memperomosikan barangan kraf dan prodak perkahwinan saya rasa terdapat sedikit kekurangan dari sudut kerohanian.Disini tidak terdapat but yang menyediakan kursus kursus perkahwinan di mana ini adalah satu satu yang terpenting sebelum mendirikan rumahtangga.

Setiap perkahwinan yang sah adalah berdasarkanwajib.

Tetapi walaubagaimana pun saya rasa pameran promosi kerja kahwin ini berjaya dan sepatutnya di teruskan lebih lebih lagi apabila hampir cuti sekolah,kerana lazim nya kerja kahwin ini sering di lakukan apabila musim cuti sekolah. rukun-rukun nikah yang terkandung di dalam Hukum Syarak iaitu pengantin perempuan, pengantin lelaki, wali, saksi, ijab dan qabul. Manakala mas kahwin atau pemberian adalah salah satu syarat yang dikenakan sebagai mahar.Kita sanggup berhabisan untuk menyediakan satu majlis kahwin dengan segala kelengkapan yang mahal dan istemewa tetapi jangan lah sampai kita lupa yang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan