Ahad, 12 Julai 2015

KES PERGADUHAN DI PLAZA LOW YAT

CERITA   1.
Kes gaduh dekat Low Yat semalam tu Amran rasa memang sah-sah punca awal dari peniaga tu sendiri. Cuma nak dialihkan perhatian mula lah disebarkan cerita kononnya berpunca dari budak Melayu tu yang mencuri. Padahal difitnah mencuri. Orang yang rajin cari gadget dekat Low Yat atau The Mines tau la situasi ni macam mana.
Cuma yang jadi meletop tu sebab buku bertemu ruas. Selama ni peniaga pailang macam ni dia org makan budak-budak bodo, orang tua, student kolej, kali ni mungkin dia dah tersilap makan budak.. so mendapat la.
Kalau ikut pengalaman orang sekeliling Amran lah kan, dah dua org member Amran yang kena kencing macam ni. 1st dekat Petaling Street. 2nd dekat The Mines. Modus operandi dia sama je, sapa tawar harga tapi tak beli memang kena belasah.
Tak semua peniaga gadget mcm tu. Tapi 90% peniaga Low Yat, Petaling Street dan The Mines memang perangai mcm tu. Terminal One Seremban pun dah mula nak menjangkit wabak ni.. Orang ramai yang nak ke tempat-tempat macam ni diharap lebih berhati-hati la.
Dia org ni dah makin naik tocang.. Kita melayu ni memang la bukan bangsa yang memonopoli peniagaan gadget mcm ni, tapi kalau kau berniaga tu betul nak cari rezeki halal, kau tak kan buat perangai mcm ni. Tak pecaya kau boleh masuk mana-mana downtown yang rata-rata peniaganya orang Melayu.
Tak pernah lagi Amran nampak peniaga buat perangai mcm ni dekat pembeli rasanya.
Kepada semua peniaga Melayu tu, harap korang tak buat lah perangai mcm ni bila berniaga. Set dalam otak kau tu yang rezeki Tuhan bagi. Tak payah nak ugut-ugut orang untuk beli barang kau. Ada rezeki ada la. Kalau nak 24 jam dapat duit, pegi jual dadah la bodo. KREDIT
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
CERITA  2
KUALA LUMPUR: Pihak berkuasa disaran untuk menutup sementara Plaza Low Yat sehingga siasatan insiden pergaduhan yang berlaku pada malam Sabtu berpunca akibat penipuan oleh peniaga di lokasi itu selesai.
Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Abdul Rani Kulup Abdullah berkata, isu penipuan serta paksaaan pembeli bukanlah perkara baru di Low Yat malah beberapa kawasan lain di sekitar ibu negara.Bukan sahaja di Low Yat malah di Jalan Petaling dan beberapa kawasan penjual yang diketahui dijaga kumpulan gangster. Jika ada pelanggan yang membatalkan hasrat untuk membeli, mereka akan diherdik. Ia sekali gus menimbulkan ketakutan kepada pembeli sendiri"Banyak lagi contoh pembeli yang biadab. Cara mereka menjual juga seolah-olah seperti gangster, bagus juga ada kes sebegini, barulah semua orang buka mata. Biar masyarakat tahu ada situasi begini.
"Penyelesaiannya mudah, tutup sahaja Low Yat dahulu, selain memberi masa agensi berkenaan menyiasat peniaga terbabit, ia satu bentuk teladan tentang memberi kepentingan kepada pengguna di lokasi tumpuan seperi Low Yat ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Abdul Rani mengulas kejadian sekumpulan tujuh lelaki mengamuk di Plaza Low Yat pada Sabtu selepas seorang rakan mereka dituduh mencuri sebuah telefon bimbit.
Dalam kejadian yang berlaku jam 7.50 malam itu, beberapa pekerja kedai telefon di plaza berkenaan dibelasah oleh kumpulan tersebut. Mereka turut merosakkan peralatan dan barangan di dalam kedai.
Dipercayai lelaki terbabit sebelum itu ditahan oleh pengawal keselamatan plaza terbabit sebelum diserahkan kepada pihak polis.
Tindakan itu bagaimanapun membangkitkan kemarahan rakan-rakannya menyebabkan mereka mengambil tindakan menyerang kedai telefon bimbit terbabit bersama pembantu jualan yang ada.
Walaupun dikatakan timbul isi rasis dalam insiden ini, Abdul Rani menjelaskan, pihak berkenaan tidak harus diberi muka untuk mengelakkan perkara seumpama itu berulang.
"Kami akan membuat laporan polis esok. Ia merupakan isu gangster dan harus diberi perhatian sewajarnya.
"Saya mahu tekankan, paling penting mana-mana lokasi termasuk Low Yat ini harus segera ditutup jika insiden seumpama ini berlaku," jelasnya.
Pada pagi Ahad, Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kuala Lumpur, Muez Abdul Aziz berkata pihaknya akan memulakan siasatan berhubung insiden pergaduhan di Low Yat tersebut.
Bagaimanapun pihaknya masih menunggu laporan rasmi daripada suspek yang kini ditahan polis.
Abdul Rani sebelum ini pernah menasihatkan pengacara popular, Azwan Ali untuk berhenti menimbulkan kekecohan dan tidak teragak-agak untuk membuat laporan polis seandainya Azwan melakukan kesalahan sama semula.Ia rentetan permohonan maaf Azwan yang dikatakan menjadi punca perselisihan faham dengan peminatnya mengenai cadangan tempat makan yang menarik.
----------------------------------------------------------------
CERITA  3
Berikutan pergaduhan yang berlaku di Plaza Lowyat semalam, pihak polis akhirnya tampil memberi penjelasan menjelaskan apa yang berlaku di sebalik kejadian.


Sejak dari tercetusnya pergaduhan kira-kira jam 7.50 malam semalam, orang ramai mula tertanya-tanya apa punca kejadian.
Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kuala Lumpur, Datuk Zainuddin Ahmad, salah seorang dari tujuh lelaki yang terbabit sudah ditahan polis dan mendakwa mereka ditipu oleh peniaga di Lowyat.
"Siasatan juga akan dilihat dari segi produk dan proses jual beli kerana mereka (yang mengamuk) mendakwa ditipu oleh peniaga."
Selain itu, pihaknya juga akan meminta KPDNKK agar menyiasat dakwaan terbabit.
"Jadi bila menyebabkan penipuan kepada pengguna ini, kita minta KPDNKK untuk bersama menyiasat perkara ini," memetik laporan dari Astro Awani.
Lelaki terbabit yang berusia 22 tahun telah ditahan oleh pengawal keselamatan dan diserahkan kepada pihak polis.
-----------------------------------------------------------------------------------------
CERITA 4
KEDAI DISERANG

Sebuah kedai menjual telefon jenama Oppo di Plaza Low Yat telah mengalami kerosakan teruk akibat diserang oleh sekumpulan lelaki yang dikatakan bermotifkan dendam.

Kejadian berlaku kira-kira 7.50 malam itu selepas berbuka, dikatakan 7 orang lelaki Melayu telah datang dan menyerang kedai berkenaan.

Mereka memukul dan merosakkan barangan dalam kedai tersebut yang menanggung kerugian hampir sebanyak RM70,000.

PUNCA

Pergaduhan itu berpunca kerana rasa tidak puas hati seorang lelaki Melayu yang telah ditahan oleh pengawal keselamatan kerana dikatakan telah mencuri telefon bimbit di kedai itu.

Suspek yang ditahan oleh pengawal keselamatan itu kemudian menyerahkannya kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

Kemudian, suspek bersama 7 orang lelaki Melayu yang dikatakan rakannya telah datang semula dan menyerang kakitangan Oppo dan merosakkan segala barangan di premis itu.

Tindakan itu telah mengundang kemarahan para peniaga di bangunan itu dan menyebabkan mereka pula dibelasah sehingga ke kawasan pintu masuk utama Plaza Low Yat.

Polis berjaya menangkap seorang rakan suspek yang berusia 22 tahun dan siasatan lanjut bagi mengesan suspek yang terlibat sedang dijalankan.

REAKSI NETIZEN

Terdapat pelbagai reaksi netizen di laman sosial. Ada yang berbangga dengan tindakan anak-anak muda Melayu yang dilihat berani menggegarkan Low Yat yang selama ini sering menipu pelanggan mereka.

Antara komen yang diberikan:

"Respect! Ada juga anak Melayu yang berani menggegarkan Low Yat yang menjadi sarang penipu bangsa itu!"

Tidak kurang juga ada yang mendakwa suspek telah dituduh mencuri telefon bimbit di premis tersebut.

LAPORAN POLIS

Antara kenyataan polis:

"Salah seorang rakan suspek tidak berpuas hati telah memanggil beberapa rakannya dan bertindak memecahkan barang-barang di dalam kedai telefon,"

Bagaimanapun setelah dibawa ke balai, suspek menunjukkan bukti pembelian dan dilepaskan serta merta oleh pihak polis.








-------------------------------------------------------------------------------
CERITA 5

Seorang lelaki yang juga pemilik kedai telefon di Plaza Low Yat telah menceritakan kejadian sebenar insiden pergaduhan yang berlaku di plaza terbabit.


Lelaki bernama See Ming Ho telah mendakwa lelaki itu (suspek) telah bersetuju untuk membeli sebuah telefon bimbit jenis Lenovo.

Namun secara tiba-tiba lelaki itu terus menghilangkan diri bersama telefon bimbit yang belum dibayar itu sewaktu dia terleka mahu memberikan free gift.


Selepas kejadian itu, kira-kira 3 jam kemudian, sekumpulan lelaki seramai 7 orang telah datang kerana tidak berpuas hati sebelum bertindak memukul ketiga-tiga jurujual yang menangkapnya.


Ini komen dari See Ming Ho:

"Kejadian terbabit menyebabkan saya menjerit dan meminta bantuan daripada peniaga lain, sebelum berjaya mengesan lelaki berkenaan di tingkat bawah.

"Lelaki terbabit kemudian berjaya ditangkap oleh tiga jurujual sebelum menyerahkan kepada pengawal keselamatan dan pihak polis," 

"Kami serahkan kepada pihak polis bagi melakukan siasatan lanjut,"

Pemilik kedai telefon itu juga telah membuat laporan polis di Balai Polis Tun HS Lee.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan